D vitamiini päevane piirmäär nüüd 4000 IU-d ehk 100 µg.

D vitamiinD-vitamiini roll kehas

D vitamiini vaeguse korral langeb kaltsiumi imendumine soolest, mistõttu ei suuda organism ennast piisavalt kaltsiumiga varustada. See võib põhjustada väga erinevaid terviseprobleeme – luud hõrenevad ja kaotavad oma mineraalset tihedust, hambad kaotavad tugevust ning lagunevad, lihaste (sh ka südamelihase) funktsioon halveneb.

  • Täiskasvanutel võivad luudemuutused viia osteoporoosi ja luumurdude tekkeni.
  • Lastel ja noortel soodustab D-vitamiini vähesus luustiku arenguhäirete väljakujunemist.
  • Madal tase võib tingida osteomalaatsiat ja rahhiiti, Osgood-Schlatteri tõbe, Sinding-Larsen-Johansseni tõbe, Schauermanni tõbe, harva ka idiopaatilist juveniilset (laste) osteoporoosi.
  • D vitamiini puudusel on oluline roll ka ühe raske liigeshaiguse – Perthese tõve – tekkel. Selle haiguse kõrgem levimus on põhjamaades, kus tingituna Päikese madalast intensiivsusest on D-vitamiini vähesus laialt levinud probleem (ekvatoriaalpiirkondades seda haigust ei esine).
  • D-vitamiinil on roll lihase kontraktsioonijõu tagamises. Seetõttu võib vitamiini vähesus tingida lisaks luude probleemidele ka noorsportlastel madalamat sooritusvõimet ja eakatel inimestel sagedasemaid kukkumisi ja luumurde.

Kust keha D-vitamiini saab?

D-vitamiini toodetakse spontaanselt nahas päikese UVB kiirte toimel ja suvekuudel sellest ka piisab vajaliku D-vitamiini saamiseks. Eestis (59°N) on Päike D-vitamiini allikana kasutatav 3–4 kuud aastas. Valdava aja (septembrist maini) on siinsed UVB kiirguse intensiivsused nahas vitamiini sünteesi käivitamiseks liiga madalad, mistõttu on kindlasti vajalik talve ja kevadkuudel leida endale D-vitamiini lisaallikas.

Kui palju peaks D vitamiini tarbima?

Alles hiljuti oli Eestis lubatud D vitamiini tarvitada kuni 1000 IU ühikut päevas. Nüüd on aga tõstetud D vitamiini kogust Euroopa Toiduohutusameti (EFSA) poolt 100 mikrogrammile (2000–4000 IU) ööpäevas. 1-10 aastased lapsed peaksid tarvitama kuni 50 mikrogrammi päevas (2000 IU) ja alla ühe aastased kuni 25 mikrogrammi (1000IU).

Euroopa Toiduohutusameti (EFSA) toob eraldi välja, et kahes meeste peal tehtud uuringus, kus manustati ca 250 mikrogrammi (10 000IU) D vitamiini ööpäevas ei esinenud mingit kahjulikku toimet

Ostke D vitamiin siit.

Allikad: EFSA, Kliinikum.ee

 

2 comments on “D vitamiini päevane piirmäär nüüd 4000 IU-d ehk 100 µg.

Evelyna Peterson on 26. september 2016 19:34

PS – olen olnud pikalt antidepressantide jm rohtude kasutaja – mul esineb nn meeleolukõikumisi (üle keskmise sagedamini) Seetõttu avastasin enda jaoks, et minul mõjub 6 – 8 tlk (1000 IU) kui on keerulisemad ajad vajan seda enam ja kui stabiilsem, võin langetada kogust.

Marit on 15. oktoober 2016 08:25

D vitamiini madal näit veres alla 37 nmol/l ja vähem on võimalik põhjus stressi ja depressioni tekkeks. D vitamiini tarvitamise kogus sõltub ikkagi tasemest veres. Umbes seda võtta pole tark. Enamus võtab siiski liiga vähe. VÕTMA PEAB KA PÕHJAMAADES SUVEL. Meie päikesest suvel on D- vitamiini raske kätte saada, sest seniidis päikest on napp kuu arga ja päikesekreemide kasutamine takistab tugevalt ka imendumist. Lisaks juba üle 60 aastastel on ka naha kaudu imendumine raskendatud.Aga kaltsiumi maksimaalne imendumine algab alles D- vit tasemest veres alates 85 nmol/l. M.Kulli doktoritööst on selgunud, et juulikuus oli optimaalne tase kõigest 25%. Need olid nooremad inimesed. Nii et tehkem järeldused ise.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

View Desktop Site